Ik kan enorm genieten van mensen die geen genoegen nemen met de status quo, maar net even wat verder gaan en verder denken. Waarom berusten in fairtrade als het nog beter (lees: eerlijker) kan? Met deze blog wil ik graag de heren (en dames) van Moyee feliciteren. Waarmee? Met hun geslaagde 1-miljoen-kopjes-revolutie. Wat? Ja, doorlezen maar.
Moyee is een Nederlandse start-up met radicaal nieuwe ideeën over koffie. Ze hebben fairtrade 2.0 bedacht, zij noemen het FairChain. In het kort is dit het idee: bij fairtrade verkopen de boeren in koffielanden hun boontjes voor een iets betere prijs dan normaal. Vervolgens gaan de bonen per schip naar een westers land en daar worden de bonen verwerkt tot een eindproduct. En verkocht met veel marge. De verdeling is volgens Moyee 15% voor de boeren, 85% voor de grote multinationals. Moyee bedacht daarom Fairchain: ‘In plaats van al die lieve groene bonen te exporteren – en daarmee de toegevoerde waarde – brandt FairChain ze in het land van herkomst. Dit is de ‘holy grail’ van FairChain: lokaal branden! Door de bonen lokaal te branden, verhogen we de hoeveelheid geld die achterblijft in de producerende landen met 300%. ‘ De volledige uitleg van het concept vind je hier.
Door het kopen van koffie kon je meehelpen de cirkel rond te krijgen. Bij 1 miljoen verkochte kopjes koffie kon de eerste brander richting Ethiopie zodat er daadwerkelijk lokaal gebrand kan gaan worden. Dat is ze nu gelukt en daarom: Gefeliciteerd.
En o, ja: de koffie is freaking awesome.
————
Nabrander: het concept van passionate crowdspeak is trouwens erg interessant. Bij mijn eerste aankoop kreeg ik meteen tools om de ‘George Clooney’ voor Moyee te worden. Omdat het concept me zo aanspreekt, gaat het delen haast vanzelf. Interessant om na te denken of dit mechanisme ook op andere manieren voor andere doeleinden kan worden ingezet. Note to self.