In de komende maanden wil ik ontdekken wat het voor mij betekent om mijn werk als ondernemer meer in lijn te brengen met mijn passies. Dat heb ik als doel geformuleerd in een eerdere blog. Ik noem het meestal Gresign 2.0. Mijn eerste stap was om iemand in armen te nemen die me hierin kan coachen. Dat was al een hele stap, want ik ben gewend dingen zelf uit te zoeken en dacht altijd dat je dan best ver komt. Maar het samen optrekken bevalt nu al heel goed. Ontzettend leuk als je mijn avontuur meemaakt door mee te lezen. En ik hoor natuurlijk graag wat je ervan vindt.
Wat is een passie eigenlijk? Het is niet een voorbijgaande interesse of een hobby (dat maakt de zoektocht al makkelijker, want daar heb ik er veel van, maar die vallen dus af..). Een passie is iets wat bijzonder betekenisvol is en wat de kern van je identiteit vormt. Waar gaat je hart sneller van kloppen? Passie is dat wat je bezighoudt, overdag én ’s nachts. Waar je over leest. Waar je kwaad of juist heel blij van wordt. Om passie kun je niet heen. Je hebt het ergens voor of niet. Uit gedegen onderzoek naar passie blijkt dat het leidt tot belangrijke gedragingen en resultaten. Mét passie zijn mensen creatiever, stellen hogere doelen, zijn volhardender en laten hun bedrijf beter presteren. Ondernemen met passie lijkt me dus een goed uitgangspunt voor de komende jaren!
Maar wat is mijn passie dan eigenlijk? Als je zo breed geïnteresseerd (zeker niet altijd een voordeel) bent als ik, dan is dat nog niet eenvoudig. Toch kwamen er al vrij snel drie waarden bovendrijven. Vervolgens heb ik ze een tijdje in de week gelegd, met ze (combinaties ervan) geëxperimenteerd in pitches, gekeken of er nog iets af of bij moet, maar ze zijn overeind gebleven. Ik heb het over gerechtigheid, duurzaamheid en Gods nieuwe wereld. Mijn passie is de combinatie van die drie waarden.
Mijn uitdaging voor de komende tijd bestaat uit twee onderdelen. Gerechtigheid, duurzaamheid en Gods nieuwe wereld zijn containerbegrippen en je kunt er van alles onder verstaan. Daarom wil ik uitwerken wat ik precies bedoel als ik zeg dat deze drie mijn passie zijn. Dus: je hebt nog drie blogs van mij tegoed! Als ik dat gedaan heb is de belangrijke vraag: wat zijn de activiteiten die bij deze passie passen? Wat is het businessmodel? Wat is er voor nodig om van Gresign 1.0 naar 2.0 te komen? In zekere zin ben ik ten prooi gevallen aan volg-je-passie-evangelisatie. En misschien klopt het wat Rosanne Hertzberger daarover zegt: je wordt niet altijd gelukkig van je passie volgen of wellicht is er geen plek (lees: geld) voor mijn passie.
Als voorschot op dat laatste: interessant is dat product (of dienst) en passie voor een aantal succesvolle ondernemers twee verschillende dingen zijn. Een bekend voorbeeld is Starbucks (overigens discutabel als het gaat om duurzaamheid en gerechtigheid). Howard Schultz, de oprichter van Starbucks, heeft helemaal niet zo’n grote passie voor koffie maar veel meer voor het bouwen van een derde plek tussen werk en thuis, een plek waar werknemers met respect worden behandeld en uitstekende klantenservice bieden. De oprichter van Zappos, een schoenenwebwinkel, heeft passie voor het leveren van geluk. Oh ja, en de schoenen krijg je natuurlijk ook geleverd. Kortom, de combinatie van product en passie is soms heel onverwacht. En dus kun je zelfs je alledaagse werkzaamheden verbinden met daar waar je gepassioneerd over bent! Wordt vervolgd..